Een digitale administratie betekent ook een digitale boekhouding. De keuze van je boekhouder bepaalt dus ook mee hoe digitaal en efficiënt je onderneming is. Wij geven je hier alvast enkele tips bij het maken van je keuze.
- Bepalen wat je nodig hebt
Niet elke onderneming is dezelfde. Afhankelijk van de activiteit, grootte en complexiteit kan een dossier heel eenvoudig dan wel zeer uitdagend zijn. Richten zij zich eerder op eenmanszaken of vennootschappen? Welke sectoren bedienen zij het meest? Hebben zij ervaring met jouw type onderneming? Want naast het klassieke administratief werk verwacht je van je accountant ook dat hij/zij jou kan adviseren en samen met jou vooruit kan denken. Stel dus meteen de juiste vragen en vermijdt een (dure) mismatch.
- Een vakman?
In België kan je makkelijk nagaan of jouw accountant officieel is erkend en dus beantwoord aan alle criteria om zichzelf bekwaam te kunnen noemen. Je vindt de registers hier:
https://www.ibr-ire.be/fr/registre-public/belgique/reviseurs-d-entreprises
https://extranet.ipcf.be/TaMenu.asp?lang=1
http://www.iec-iab.be/fr/membres/profession-liberales/pages/default.aspx
Neem dus zeker even een kijkje om zeker te zijn dat je goed zit.
- Een gewaarschuwd man is er twee waard
Er zijn zoveel tarieven als er boekhouders zijn. Het is dus niet altijd makkelijk om door het bos de bomen te zien. En een kantoor dat zelf digitaal en efficiënt is georganiseerd zal ook scherpere tarieven kunnen aanbieden. Bespreek dus steeds op voorhand welke prestaties worden aangerekend en aan welk tarief. Zo kan je ook vergelijken en voor jou onderneming de beste keuze maken.
- Technologie
Een belangrijke, zo niet de belangrijkste vraag om te stellen aan je boekhouder is wel technologieën deze gebruikt. Werkt hij al digitaal of dien je zelf nog al je documenten periodiek te gaan brengen?
En vraag je ook af welke voorkeur jij zelf hebt. Zorg er dus vooral voor dat jullie op elkaar zijn afgestemd.
Dat werkt niet alleen prettiger, het is ook efficiënter en…goedkoper. En misschien is het wel de ideale opportuniteit om over te gaan op een digitalisatie van je administratie. Het feit dat je je geen IT-expert is al lang geen geldig excuus meer… 😉
Het is duidelijk, de keuze van je boekhouder doe je niet over één nacht ijs. Zijn activiteiten en advies kunnen van vitaal belang zijn voor je onderneming. Als ondernemer heb je ook een belangrijke inbreng door jezelf en je administratie op een efficiënte manier te organiseren. Dat kan de samenwerking met de boekhouder alleen maar bevorderen. Bij Geneto bieden wij ondernemers en KMOs dan ook een eenvoudige, flexibele en gebruiksvriendelijke oplossing aan die de uitwisseling van documenten met je boekhouder automatiseert.
Meer weten? Bezoek dan zeker onze website (www.geneto.be). Of contacteer ons op 0470 10 07 44 of via info@geneto.be